Pakiety assistance: pomoc na wyciągniecie reki

3 lipca 2017
  • Lubię to 2
    Loading...
  • komentarze0

Znaleźć w smartfonie kontakt do mechanika, lekarza czy serwisu RTV? Niby nic trudnego. Jednak zrobić to w chwili, gdy woda z pękniętej rury leje się na dywan albo nasz uszkodzony samochód stoi na poboczu ruchliwej drogi, nie jest już tak łatwo. W takich okolicznościach najłatwiej jest docenić usługę assistance. Korzyścią z jej posiadania są oczywiście pieniądze, jakie można dzięki niej zaoszczędzić. Ale równie ważne jest i to, że w trudnej sytuacji, gdy stres utrudnia działanie, można zlecić profesjonalistom zorganizowanie pomocy. Być może warto więc skorzystać z oferty banku, dokładającego takie pakiety do swoich produktów.

Konto osobiste to bardzo prosty, zestandaryzowany produkt. Na każdy rachunek i z każdego rachunku, niezależnie od tego, jaki bank go prowadzi, można zrobić przelew, do każdego można wydać kartę, zapłacić taka kartą czy użyć jej, by podjąć gotówkę z bankomatu. Ta sama uwaga dotyczy kart kredytowych – każdą można zapłacić i każda, po spełnieniu kilku warunków, zapewnia darmowy kredyt. Oczywiście na rynku można znaleźć produkty tańsze i droższe, jednak ich podstawowa funkcjonalność jest bardzo zbliżona. Tym, czym banki mogą się naprawdę wyróżnić, są wszelkiego rodzaju dodatki: na przykład programy lojalnościowe czy pakiety dodatkowych usług w rodzaju assistance.

Assistance zapewnia konkretną pomoc w określonych sytuacjach, musi więc, jak każda inna komercyjna usługa, kosztować. W bankowej praktyce spotyka się dwa różne podejścia do kosztów takich dodatków. Niekiedy banki oferują je w cenie podstawowego produktu. Ale nie ma co się łudzić, że są wtedy darmowe. Jej koszt jest tylko ukryty przed klientem, a bank odbija sobie ten wydatek, podwyższając np. opłatę za prowadzenie konta lub zaostrzając warunki, na jakich zwalnia wybranych klientów z tej opłaty.

Drugą możliwością jest jasne komunikowanie kosztów i pozostawienie klientom wyboru. Posiadacz karty lub konta może dokupić dodatek rozszerzający funkcjonalność podstawowego produktu. Wtedy za usługę płacą tylko ci klienci, którzy są nią naprawdę zainteresowani. Toyota Bank zdecydował się na to drugie rozwiązanie. A dodatkowo, żeby nie zmuszać klientów do płacenia za usługi, które nie są im potrzebne, podzielił swoje assistance na mniejsze, tematyczne pakiety. Z każdego z nich można skorzystać niezależnie, płacąc przy tym mniej, niż za pełny zakres usługi. Oczywiście chętni mogą się zdecydować na zakup więcej niż jednego pakietu.

Aby decyzja o zakupie assistance miała sens, powinien być spełniony jeden, podstawowy warunek. Nabywca musi mieć świadomość, w jakiej sytuacji może skorzystać z pomocy. Zapłaciliśmy, ale z niej nie korzystamy, bo nie znamy warunków produktu i nie wiemy, że w danej sytuacji przysługuje nam pomoc – to wcale nie taka rzadka sytuacja. Ale błędem byłoby też nastawianie się, że np. pakiet assistance związany z korzystaniem auta zapewni pomoc w absolutnie każdej sytuacji, jaka może wydarzyć się na drodze. Liczyć można tylko na taką pomoc, jaka została wyszczególniona w warunkach produktu. Te warunki należy więc poznać, by później nie być nieprzyjemnie zaskoczonym. Nie jest to prosta lektura, bo dokument jest sporządzony prawniczym językiem. Inaczej być nie może – musi z niego jednoznacznie wynikać, do jakiej pomocy klient jest uprawniony, a do jakiej nie. Na przykładzie oferty Toyota Banku zobaczmy, co może wchodzić w skład takich pakietów i w jaki sposób ich zakres może być ograniczony.

Na początek Serwis Moto, czyli to, z czym Toyota Bank kojarzy się w pierwszej kolejności. W ramach tego serwisu Centrum Alarmowe m.in.:

– zajmie się przywróceniem sprawności pojazdu unieruchomionego na drodze (pakiet pokrywa koszty wezwania mechanika i jego pracy; za części płaci już klient),

– odholuje pojazd, jeśli naprawa na miejscu okaże się niemożliwa (bez opłat nie dalej, niż na odległość 50 km),

– dowiezie kierowcy paliwo, jeśli zabraknie go w czasie podróży,

– otworzy i uruchomi pojazd, jeśli kierowca nie może z tym sobie poradzić samodzielnie.

Dodatkowo pakiet obejmuje też transport roweru (maksymalnie 30 km od miejsca zamieszkania klienta) i usługi informacyjne.

Pakiet gwarantuje łącznie do pięciu interwencji na drodze w ciągu roku. To wystarczająco dużo i trzeba mieć wyjątkowego pecha, by taki limit okazał się niewystarczający.

Równie istotna, jak świadczenia gwarantowane w ramach pakietu, jest wiedza o sytuacjach, w których na pomoc nie można liczyć. Z długiej listy warto zwrócić uwagę na trzy punkty. Usługi są świadczone tylko na terytorium Polski i tylko w przypadku, gry klient porusza się autem nie starszym niż dziesięcioletnie. Dodatkowo pakiet nie obejmuje zdarzeń wynikających z powtarzających się awarii, jeśli po pierwszym udzieleniu pomocy klient nie usunął przyczyny takiej awarii.

W ramach Serwisu Medycznego Centrum Alarmowe organizuje i pokrywa koszty wizyty lekarza pierwszego kontaktu, wizyty pielęgniarki, transportu medycznego, dostawy leków i drobnego sprzętu medycznego. Za same leki i sprzęt musi już zapłacić korzystający. Dodatkowo Centrum Alarmowe zorganizuje wizyty u specjalistów (za samą wizytę płaci już pacjent), zorganizuje i opłaci nie więcej niż trzy wizyty w poradni rehabilitacyjnej i nie więcej niż trzy spotkania z psychologiem. Łącznie pakiet zapewnia do pięciu takich interwencji. Nielimitowane są natomiast telefoniczne konsultacje z lekarzem. To, wbrew pozorom, też przydatna usługa: przez telefon można się np. dowiedzieć, czy objawy wskazują na konieczność wezwania pogotowia czy takiej potrzeby nie ma.

Warunki Serwisu Medycznego przewidują dwa ważne ograniczenia. Po pierwsze, pomoc jest udzielana tylko w nagłych wypadkach, a nie wtedy, gdy kontakt z lekarzem jest częścią zaplanowanej terapii. I po drugie, nie są zwracane koszty wizyt i procedur medycznych, jeśli klient poniósł je na własną rękę, bez wcześniejszego kontaktu z Centrum Alarmowym.

Serwis Domowy przyda się, gdy posłuszeństwa odmówią domowe sprzęty lub instalacje. W razie awarii wymagającej interwencji fachowca pokrywane są koszty dojazdu i robocizny, natomiast za części i materiały użyte do naprawy klient płaci sam. Liczba interwencji finansowanych w ramach pakietu jest ograniczona do pięciu w ciągu roku. A wyłączenia? Dla trzech grup urządzeń (sprzęt RTV/AGD, sprzęt PC, urządzenia mobilne) wprowadzono wymóg, że nie mogą być starsze niż pięć lat. Dodatkowo sprzęt komputerowy ani mobilny nie może być wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej.

Ofertę uzupełnia serwis Concierge. Tu Centrum Alarmowe wyręcza klienta przy organizacji usług i wyszukiwanie dla niego potrzebnych informacji. Szczegółowa lista działań, jakie obejmuje ten pakiet, jest wyjątkowo długa, bo składa się aż z 80 pozycji. Są na niej pozycje stosunkowo proste i oczywiste, takie jak zarezerwowanie dla klienta stolika w restauracji, ale też czynności wyszukane i niestandardowe, w rodzaju organizacji lotu myśliwcem wojskowym, przyjęcia dla dzieci czy umówienia wizyty u psiego fryzjera. Co ważne, korzyścią, jaka wynika z posiadania tego pakietu, jest tylko pomoc w organizacji usługi, a nie pokrycie jej kosztów.

W warunkach pakietu nie określono żadnych limitów ilościowych, a więc klient może w okresie obowiązywania umowy korzystać z tego typu pomocy dowolnie często. Także ten pakiet przewiduje pewne wyłączenia, na szczęście nie są one zbyt kłopotliwe. Pomocy nie uzyska np. osoba zainteresowana hurtowym zakupem towarów i usług lub pomocą w czynności związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skontaktuj się z nami!

Pola oznaczone symbolem * są wymagane